Osoby z niepełnosprawnością często borykają się z wieloma trudnościami i wyzwaniami w życiu codziennym, w tym również w miejscu pracy.
Prowadzenie działań przez pracodawców, które mają na celu przeciwdziałanie mobbingowi wobec osób z niepełnosprawnością jest kluczowe dla zapewnienia wszystkim pracownikom równych warunków zatrudnienia.
W tym celu, u pracodawcy powinny obowiązywać polityki lub procedury antymobbingowe, które zaakcentują i zaadresują zjawisko mobbing ze względu na niepełnosprawność. Pracownicy powinni być świadomi konsekwencji wszelkich niepożądanych zachowań, które będą niezgodne z przepisami prawa jak i zasadami obowiązującymi u pracodawcy – w tym standardami, w oparciu o które pracodawca chce budować biznes i kulturę organizacji.
Szkolenia pracownicze
Dobrą praktyką jest organizowanie przez pracodawców szkoleń mających na celu podnoszenie świadomości pracowników w zakresie samego zjawiska mobbingu oraz sposobów zapobiegania takim zachowaniom, czy też wspierania osób doświadczających takich zachowań. Pracownicy powinni być przeszkoleni w rozpoznawaniu sygnałów mobbingu, powinni wiedzieć, jak zgłaszać takie incydenty w miejscu pracy, jaka będzie procedura postępowania ze zgłoszeniami.
Istotne jest edukowanie pracowników na temat różnorodności oraz promowanie akceptacji i empatii, co może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia mobbingu wobec osób z niepełnosprawnościami. Transparentność w zakresie warunków zatrudnienia oraz warunków pracy wszystkich pracowników, w tym osób z niepełnosprawnościami pozwala uniknąć wielu nieporozumień związanych z różnicami w zatrudnieniu, a odnoszącymi się m.in. do wymiaru czasu pracy czy też urlopu.
Odpowiedzialni pracodawcy
Zapewniają przyjazną kulturę organizacyjną, by szczególnie osoby z niepełnosprawnością czuły wsparcie i przestrzeń na swobodną komunikację opartą na szacunku oraz na rozwój zawodowy. Takie działania pracodawcy budują zaufanie i bezpieczeństwo.
Regularnie audytowanie miejsca pracy pod kątem potencjalnych przypadków, a także szybkie i staranne reagowanie na zgłoszone incydenty pozwala na eliminowanie niepożądanych zachowań i realne minimalizowanie negatywnych skutków takiego zjawiska – do całkowitego jego wyeliminowania.
Marzena Rosler – Borakiewicz | Filipak Babicz Legal
Nazwa Savfron pochodzi od dwóch słów: Save (czyli oszczędzać) oraz PFRON (czyli Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych).
Misją naszej działalności jest oszczędzanie zasobów i czasu dla naszych klientów, którzy zatrudniając osoby z niepełnosprawnościami, jednocześnie dają szansę na integrację tym osobom w środowisku pracy i zwiększają świadomość społeczną.