W obecnych czasach, gdy wielu przedsiębiorców mierzy się z wyzwaniami postawionymi przed nimi przez wysoką inflację czy wojnę w Ukrainie, warto jest poszukać oszczędności podatkowych. W tym zakresie dobrym pomysłem jest analiza wydatków ponoszonych na rzecz marketingu.
Koszty zakupu reklam, udziału w targach lub skorzystania z usług influencerów zazwyczaj nie należą do niskich. Ulga na ekspansję daje zarówno małym jak i większym przedsiębiorcom możliwość odliczenia, często bardzo wysokich wydatków ponoszonych na rzecz marketingu i reklamy produktów.
Ulga na ekspansję – na czym polega?
Na wstępie zacznijmy od krótkiego omówienia: bo, czym właściwie jest ulga na ekspansję?
Ulga ta jest zaadresowana zarówno do podatników PIT, jak i CIT, którzy podejmują określone działania mające na celu promowanie produktów oraz ich sprzedaż na nowych rynkach.
Ulga daje możliwość ponownego odliczenia kosztów uzyskania przychodów, takich jak:
- uczestnictwo w targach (w tym wydatki na cele takie jak organizacja miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych, zakwaterowanie czy wyżywienie);
- działania promocyjno-informacyjne (przykładowo zakup przestrzeni reklamowej, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, wytworzenie broszur, katalogów informacyjnych czy ulotek);
- przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów (certyfikacja towarów oraz rejestracja znaków towarowych);
- przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Z doświadczenia wiemy, że praktycznie każdy przedsiębiorca, który prowadzi własną produkcję ponosi określone koszty związane z promocją i działaniami reklamowych, zatem identyfikacja samych kosztów jest w wielu przypadkach stosunkowo prostym zadaniem.
Warunki do ulgi.
Aby rozliczyć ulgę na ekspansję konieczne jest spełnienie jednego z trzech poniżej opisanych warunków w ciągu kolejnych dwóch lat (licząc od roku, w którym ponieśliśmy koszty):
- zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów;
- osiągnięcie przychodów ze sprzedaży nowych produktów;
- osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Co istotne, w danym roku można odliczyć maksymalnie 1 mln PLN kosztów, zatem maksymalna kwota oszczędności podatkowej to 190 tys. PLN (przy 19% stawce podatku).
Warto również pamiętać, że przy uldze na ekspansję konieczna jest dokładna weryfikacja kosztów możliwych do rozliczenia pod kątem podejścia prezentowanego przez organy podatkowe (z ich praktyki obserwujemy, że nie każdy rodzaj wydatku marketingowego może kwalifikować się do omawianej ulgi).
Odliczenie wydatków na rzecz usług influencerów.
W obecnych czasach, gdy reklama tak często jest zamieszczana w serwisach internetowych, współpraca z influencerami stała się bardzo popularnym zjawiskiem marketingowym. Promowane produktów przez internetowych celebrytów jest skutecznym zabiegiem wykorzystywanym często zarówno przez większych jak i mniejszych przedsiębiorców. Aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców konieczne jest skorzystanie z usług influencerów, którzy cieszą się dużym zainteresowaniem w mediach społecznościowych, takie usługi wyceniane są zazwyczaj na dość wysokie kwoty.
W konsekwencji koszty związane ze współpracą z influencerami są zazwyczaj dość wysokie, przy jednoczesnym braku gwarancji zwrotu danej inwestycji. W tej sytuacji z pomocą przychodzi nam, opisana wcześniej, ulga na ekspansję.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził możliwość skorzystania z ulgi w zakresie wydatków na usługi influencerów.
Przykładowo, w treści interpretacji z dnia 16 października 2023 r. sygn. 0111-KDIB1-3.4010.391.2023.1.JKU wydanej na wniosek spółki zajmującej się produkcją kosmetyków, które współpracuje z influencerami poprzez promowanie wytwarzanych kosmetyków. Organ w uzasadnieniu potwierdził, że wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na rzecz współpracy z influencerami. Z wydanej interpretacji wynika więc, że podatnik może dwukrotnie odliczyć wypłacone im wynagrodzenie – raz jako koszt uzyskania przychodu i drugi raz jako koszt działań promocyjno-informacyjnych w ramach ulgi.
Jednocześnie organ podkreślił jednak, że usługi świadczone przez influencerów muszą mieć charakter promocyjno-informacyjny, co jest warunkiem koniecznym w przypadku chęci skorzystania z ulgi na ekspansję. W sytuacji braku cechy promocyjno-informacyjnej istnieje możliwość uznania przez organ braku możliwości skorzystania z ulgi, do czego doszło już w niektórych interpretacjach indywidualnych, wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Ponadto, w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję należy także pamiętać o dodatkowej, bardzo istotnej kwestii. Materiał promocyjny, którego koszt planujemy rozliczyć nie może być jedynie reklamą firmy lub marki. Istotne jest, aby reklama dotyczyła danego produktu lub produktów, oferowanych przez danego przedsiębiorcę. Wymogi te dotyczą także materiałów tworzonych przez influencerów czy ambasadorów marki.
Podsumowanie
Ulga na ekspansje daje możliwość na poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorców obciążonych wieloma niekorzystnymi zjawiskami gospodarczymi. W przypadku korzystania z usług influencerów w zakresie marketingu warto rozważyć możliwość skorzystania z ulgi, co może dać nam możliwość odliczenia wypłaconego wynagrodzenia jako koszt uzyskania przychodu i drugi raz jako koszt działań promocyjno-informacyjnych w ramach ulgi. W tym zakresie należy jednak pamiętać o spełnieniu koniecznych warunków, takich jak m.in. cecha promocyjno-informacyjna danego materiału.
Przy uldze na ekspansję istotna jest dokładna i prawidłowa weryfikacja kosztów możliwych do rozliczenia pod kątem podejścia prezentowanego przez organy podatkowe, w tym zakresie warto rozważyć współpracę z profesjonalnym doradcą podatkowym.
Joanna Gominiak | Filipak Babicz Tax
Nazwa Savfron pochodzi od dwóch słów: Save (czyli oszczędzać) oraz PFRON (czyli Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych).
Misją naszej działalności jest oszczędzanie zasobów i czasu dla naszych klientów, którzy zatrudniając osoby z niepełnosprawnościami, jednocześnie dają szansę na integrację tym osobom w środowisku pracy i zwiększają świadomość społeczną.