Gdy wiele branż stara się „złapać oddech” po wymagającym okresie naznaczonym wydarzeniami takimi jak inflacja czy wojna w Ukrainie, wszelkie oszczędności (zwłaszcza te podatkowe) mają istotne znaczenie przy prowadzeniu działalności gospodarczej.
Z tego względu warto skorzystać z szansy jaką dają ulgi podatkowe, które mogą okazać się istotnym elementem budowania strategii finansowej.
Czym są ulgi podatkowe i jak je rozliczać?
W dużym uproszczeniu można wskazać, że ulgi podatkowe to przede wszystkim LEGALNY sposób na zmniejszenie obciążeń podatkowych. Ich skuteczne wykorzystanie daje przedsiębiorcy najczęściej możliwość ponownego rozliczenia tzw. kosztów kwalifikowalnych.
Głównym wyzwaniem w zakresie ulg jest jednak prawidłowa interpretacja przepisów w ich zakresie, co stanowi kluczowy element w analizie możliwości skorzystania z nich.
Ostatecznie, rozliczenia ulgi dokonuje się w ramach rocznej deklaracji podatkowej poprzez wskazanie kwoty kosztów kwalifikowanych podlegających „dodatkowemu” odliczeniu od podstawy opodatkowania.
Pomimo tego, że cały proces może wydawać się skomplikowany, to jednak ułożenie go raz (a właściwie) pozwala w kolejnych latach kontynuować rozliczenia ulg przy niewielkim zaangażowaniu czasowym.
Ulga na ekspansję
Pierwsza z ulg, które chcielibyśmy omówić jest adresowana zarówno do podatników PIT, jak i CIT, którzy podejmują określone działania mające na celu promowanie produktów oraz ich sprzedaż na nowych rynkach.
Ulga ta daje możliwość ponownego odliczenia kosztów uzyskania przychodów, takich jak:
- uczestnictwo w targach (w tym wydatki na cele takie jak organizacja miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych, zakwaterowanie czy wyżywienie);
- działania promocyjno-informacyjne (przykładowo zakup przestrzeni reklamowej, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, wytworzenie broszur, katalogów informacyjnych czy ulotek);
- przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów (certyfikacja towarów oraz rejestracja znaków towarowych);
- przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Z doświadczenia wiemy, że praktycznie każdy przedsiębiorca, który prowadzi własną produkcję ponosi określone koszty promocji i działań reklamowych, zatem identyfikacja samych kosztów jest stosunkowo łatwa.
Niemniej, aby rozliczyć ulgę na ekspansję konieczne jest spełnienie jednego z trzech poniżej opisanych warunków w ciągu kolejnych dwóch lat (licząc od roku, w którym ponieśliśmy koszty):
- zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów;
- osiągnięcie przychodów ze sprzedaży nowych produktów;
- osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Co również istotne, w danym roku można odliczyć maksymalnie 1 mln PLN kosztów, zatem maksymalna kwota oszczędności podatkowej to 190 tys. PLN (przy 19% stawce podatku).
Warto również pamiętać, że przy uldze na ekspansję konieczna jest dokładna weryfikacja kosztów możliwych do rozliczenia pod kątem podejścia prezentowanego przez organy podatkowe (z ich praktyki obserwujemy, że nie każdy rodzaj wydatku marketingowego może kwalifikować się do omawianej ulgi).
Ulga badawczo-rozwojowa (B+R)
Ulga na działalność B+R skierowana jest zasadniczo do węższej grupy przedsiębiorców, którzy poza tym, że prowadzą swoją działalność operacyjną realizują również prace mające charakter innowacyjny, których celem jest tworzenie nowych lub rozwijanie istniejących produktów / usług.
Ulga B+R (podobnie jak ulga na ekspansję) daje możliwość ponownego odliczenia wydatków poniesionych w określonym zakresie, w tym wypadku realizowanych prac badawczo-rozwojowych.
Kosztami kwalifikującymi się do rozliczenia w ramach ulgi B+R są m.in.:
- wynagrodzenia pracowników w części związanej z działalnością B+R oraz związane z nimi składki na ubezpieczenia społeczne (tutaj warto wskazać, że możliwe do rozliczenia jest 200% takich wydatków – czyli rozliczane są one 3-krotnie);
- wydatki na nabycie sprzętu specjalistycznego oraz materiałów i surowców;
- odpisów amortyzacyjnych od określonych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych w działalności B+R;
- koszty nabycia ekspertyz, opinii, usług doradczych od jednostek naukowych;
- koszty nabycia materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością B+R;
- korzystanie z aparatury naukowo-badawczej.
Analizując możliwość skorzystania ze wskazanej ulgi najważniejsze jest w pierwszej kolejności zidentyfikowanie, czy działalność którą realizujemy wypełnia definicję prac B+R.
Następnie należy przeanalizować koszty mogące podlegać rozliczeniu w jej zakresie ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich odpowiednie udokumentowanie.
Ulga sponsoringowa (CSR)
Ostatnia z ulg, które chcemy Państwu przedstawić, to ulga sponsoringowa.
Podatnicy w jej zakresie mają możliwość odliczenia 50% kosztów poniesionych na działalność:
- sportowa;
- kulturalną;
- wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.
Przykładowo, do kosztów, które można ponownie rozliczyć w zakresie wskazanej ulgi należą m.in. wydatki poniesione na umowy sponsoringowe zawarte z lokalnymi klubami sportowymi funkcjonującymi w formie stowarzyszeń.
Podsumowanie
Wykorzystanie ulg podatkowych poprzedzone powinno być dokładną analizą charakteru prowadzonej działalności (ulga B+R), poniesionych kosztów (każda z ulg) oraz spełnienia określonych przesłanek (ulga na ekspansję).
W tym zakresie warto skorzystać z pomocy doradcy podatkowego, który zapewni wsparcie na każdym etapie rozliczenia ulgi i zabezpieczeniu przyjętego podejścia.
Maciej Kowalczyk | Filipak Babicz Tax
Nazwa Savfron pochodzi od dwóch słów: Save (czyli oszczędzać) oraz PFRON (czyli Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych).
Misją naszej działalności jest oszczędzanie zasobów i czasu dla naszych klientów, którzy zatrudniając osoby z niepełnosprawnościami, jednocześnie dają szansę na integrację tym osobom w środowisku pracy i zwiększają świadomość społeczną.